Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
28.6.2019, Milan Šurkala, aktualita
Boeing 737 MAX 8 je prokleté letadlo. Výrobce se už chystal na to, že mu FAA povolí znovu vzlétnout, ale vypadá to, že si ještě skoro rok počkáme. Zjistilo se, že by chyba v malém čipu mohla poslat letadlo k zemi.
Ienari Tokugawa (107) | 1.7.201915:49
Bych se moc nedivil, kdyby na Boeing byla podána hromadná žaloba, teda pokud už podaná není. Problém je i v době. Do práce nastupuje pomalu nová generace pracovníků a zažité způsoby mění. Já si toho faktu všímám třeba u programování na mapy.cz. V podstatě mapy by měly sloužit k dostání se z místa A do místa B, ale nabalilo se na to spousta pitomostí ve stylu sociálních sítí a základní funkce jim nějak utekla. Letadlo je pravda něco jiného než aplikace a taky následky jsou horší, ale právě proto by to mělo být děláno poctivěji. S kámošem jsme dělali konstruktéry, ale nová generace je jiná, některé věci vůbec neřeší a ani si neuvědomuje co by mohly vzniknout za potíže.
Odpovědět0  0
Oak (2) | 1.7.201918:34
Myslím, že v USA a konkrétně v Boeingu není problém s konstruktéry, technology, nebo projektovými manažery. Mají spoustu zkušeností a dobrých lidí. Vypadá to, že problémy dělá samotný Top management, který chtěl uspořit a tlačil na kosu. Dreamliner měl být nejvýdělečnějším letadlem Boeingu všech dob, ale po započtení odstavek a vícenákladů bude v konečném součtu nejspíš jedním z nejprodelečnějších. Stejně tak 737 MAX měl být superlevny tím, že použijí 50 let starý drak 737, trochu ho opráší, dají nový motory, avioniku. Je z toho finanční katastrofa. Tak hlavně že Boeing ­(údajně­) investoval na burze... Ještě že to nejde, aby dal prachy do svých akcií :­-­)
Odpovědět0  0
Oak (2) | 30.6.201917:08
Článek samotný obsahuje pár nepřesností, zřejmě špatný překlad. Např. letadlo nezamířilo k zemi s tímto úmyslem, jak to je popsáno, MCAS si myslel že prudce stoupá a snažil se jen *snížit* náklon. MCAS také nepoužíval 2 AOA senzory, ale pouze 1. Má to racionální důvod ­- peníze, a ne žádné drobné za zapojení a naprogramování senzoru. Šlo o to, že MAX měl být *stejný* jako staré 737, tedy v oblasti piložáže a certifikace pilotů. Příčinná souvislost je složitější: Zabudování nových velkých motorů na starý trup a křídla ­- > tendence ke zvedání nosu ­- > MCAS ­- > kvůli certifikacím mohl být označen jako ­"nekritický­" systém pouze pokud závisel pouze na 1 senzoru. MCAS byl v letadle tak nějak ­"navíc­" a piloti o něm neměli mít potřebu ani moc vědět. Realita je ale jiná, to už víme. Celkově to zapadá do ­- zdá se ­- špatné strategie Boeingu posledních 10ti let. Takových podobných menších či větších selhání jsou asi desítky a mají asi jediného společného jmenovatele: Snahu ušetřit a vydělat. V angličtině k tomu je pár dobrých investigativních dokumentů ­(i na YouTube­), jak Al Jazeera Investigates: Broken Dream 787, nebo Rough Boeing 737 MAX Planes with their minds on their own, 60 minutes Australia.
Odpovědět0  0
XyM (194) | 28.6.201918:33
Sice jsem s ním letěl na dovolenou ­(Smartwings­), tak nemám strach, a jak píše batmaster, kdyby to záleželo na opravdu jenom čipu tak to padá jak Windows...
Odpovědět1  0
batmaster (699) | 28.6.201918:16
" Letadlo se tak snažilo zamířit níž a srovnat se, ve skutečnosti ale ze srovnané pozice začalo mířit k zemi. Ani zásahy pilotů už nedokázaly zabránit nehodě. ­"

Je pravda, že tento software a hardware letadla byl špatně navrhnut a odladěn a podílel se větší či menší měrou na pádu letadel.
Ale autopilot a s ním spojená korekce úhlu náběhu lze ovládat manuálně a pokud letadlo nereaguje a nebo se situace zhoršuje lze jediným tlačítkem na beranech odstavit a řídit ručně. Podle informací co jsem kde přečetl ­(ne oficiálních­), piloti po odstavení tohoto systému ho opět zapnuli ­(což je přímo zakázáno­), aby mohli elektricky ovládat styčné plochy a svým jednáním tak dopomohli k pádu letadla.
Podobná situace se stala několika posádkám před nimi a ty zareagovali správně a s letadlem bez problému doletěli do cíle a přistáli.

U leteckých nehod se v drtivém případě nikdy nejedná o selhání jediné věci, ale je to sled událostí a rozhodnutí které vedou ke katastrofě. Tady byl řetězec od špatného návrhu systému, pře s neproškolení posádky až po chybné zhodnocení situace a nedobré rozhodnutí ­(v časové tísni­).

Tady je ukázka vysvětlení a řešení podobné situace. ­(Pouze ENG­)
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=zfQW0upkVus
Odpovědět2  1
wrah666 (6205) | 28.6.201919:36
Za extrémní lumpárnu bych viděl jednání Boeingu, když měli po prvním pádu identifikovanou smrtelně nebezpečnou závadu a mlčeli. Přitom stačila maličkost. Dopis ve stylu: Vážení zákazníci, informujte své piloty, že když dojde k té a té situaci, mají zmáčknout tlačítko 11x a letět dál. A hotovo, B. by byl z obliga, v případě, že si to piloti nepřečtou a spadnou, byl by to jejich průšvih. Ostatně podobné oběžníky nejsou naprosto žádnou vyjímkou, výrobci jimi informují piloty a techniky standartně a često kolikrát za rok. Místo toho plánovali dál vyrábět vadný stroj a ­"něco s tím udělat­" až v roce 2021! ­(a do té doby mlčet)
Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.