Bych se moc nedivil, kdyby na Boeing byla podána hromadná žaloba, teda pokud už podaná není. Problém je i v době. Do práce nastupuje pomalu nová generace pracovníků a zažité způsoby mění. Já si toho faktu všímám třeba u programování na mapy.cz. V podstatě mapy by měly sloužit k dostání se z místa A do místa B, ale nabalilo se na to spousta pitomostí ve stylu sociálních sítí a základní funkce jim nějak utekla. Letadlo je pravda něco jiného než aplikace a taky následky jsou horší, ale právě proto by to mělo být děláno poctivěji. S kámošem jsme dělali konstruktéry, ale nová generace je jiná, některé věci vůbec neřeší a ani si neuvědomuje co by mohly vzniknout za potíže.
Odpovědět0 0
Myslím, že v USA a konkrétně v Boeingu není problém s konstruktéry, technology, nebo projektovými manažery. Mají spoustu zkušeností a dobrých lidí. Vypadá to, že problémy dělá samotný Top management, který chtěl uspořit a tlačil na kosu. Dreamliner měl být nejvýdělečnějším letadlem Boeingu všech dob, ale po započtení odstavek a vícenákladů bude v konečném součtu nejspíš jedním z nejprodelečnějších. Stejně tak 737 MAX měl být superlevny tím, že použijí 50 let starý drak 737, trochu ho opráší, dají nový motory, avioniku. Je z toho finanční katastrofa. Tak hlavně že Boeing (údajně) investoval na burze... Ještě že to nejde, aby dal prachy do svých akcií :-)
Odpovědět0 0
Článek samotný obsahuje pár nepřesností, zřejmě špatný překlad. Např. letadlo nezamířilo k zemi s tímto úmyslem, jak to je popsáno, MCAS si myslel že prudce stoupá a snažil se jen *snížit* náklon. MCAS také nepoužíval 2 AOA senzory, ale pouze 1. Má to racionální důvod - peníze, a ne žádné drobné za zapojení a naprogramování senzoru. Šlo o to, že MAX měl být *stejný* jako staré 737, tedy v oblasti piložáže a certifikace pilotů. Příčinná souvislost je složitější: Zabudování nových velkých motorů na starý trup a křídla - > tendence ke zvedání nosu - > MCAS - > kvůli certifikacím mohl být označen jako "nekritický" systém pouze pokud závisel pouze na 1 senzoru. MCAS byl v letadle tak nějak "navíc" a piloti o něm neměli mít potřebu ani moc vědět. Realita je ale jiná, to už víme. Celkově to zapadá do - zdá se - špatné strategie Boeingu posledních 10ti let. Takových podobných menších či větších selhání jsou asi desítky a mají asi jediného společného jmenovatele: Snahu ušetřit a vydělat. V angličtině k tomu je pár dobrých investigativních dokumentů (i na YouTube), jak Al Jazeera Investigates: Broken Dream 787, nebo Rough Boeing 737 MAX Planes with their minds on their own, 60 minutes Australia.
Odpovědět0 0
Sice jsem s ním letěl na dovolenou (Smartwings), tak nemám strach, a jak píše batmaster, kdyby to záleželo na opravdu jenom čipu tak to padá jak Windows...
Odpovědět1 0
" Letadlo se tak snažilo zamířit níž a srovnat se, ve skutečnosti ale ze srovnané pozice začalo mířit k zemi. Ani zásahy pilotů už nedokázaly zabránit nehodě. "
Je pravda, že tento software a hardware letadla byl špatně navrhnut a odladěn a podílel se větší či menší měrou na pádu letadel.
Ale autopilot a s ním spojená korekce úhlu náběhu lze ovládat manuálně a pokud letadlo nereaguje a nebo se situace zhoršuje lze jediným tlačítkem na beranech odstavit a řídit ručně. Podle informací co jsem kde přečetl (ne oficiálních), piloti po odstavení tohoto systému ho opět zapnuli (což je přímo zakázáno), aby mohli elektricky ovládat styčné plochy a svým jednáním tak dopomohli k pádu letadla.
Podobná situace se stala několika posádkám před nimi a ty zareagovali správně a s letadlem bez problému doletěli do cíle a přistáli.
U leteckých nehod se v drtivém případě nikdy nejedná o selhání jediné věci, ale je to sled událostí a rozhodnutí které vedou ke katastrofě. Tady byl řetězec od špatného návrhu systému, pře s neproškolení posádky až po chybné zhodnocení situace a nedobré rozhodnutí (v časové tísni).
Tady je ukázka vysvětlení a řešení podobné situace. (Pouze ENG)
https://www.youtube.com/watch?v=zfQW0upkVus
Odpovědět2 1
Za extrémní lumpárnu bych viděl jednání Boeingu, když měli po prvním pádu identifikovanou smrtelně nebezpečnou závadu a mlčeli. Přitom stačila maličkost. Dopis ve stylu: Vážení zákazníci, informujte své piloty, že když dojde k té a té situaci, mají zmáčknout tlačítko 11x a letět dál. A hotovo, B. by byl z obliga, v případě, že si to piloti nepřečtou a spadnou, byl by to jejich průšvih. Ostatně podobné oběžníky nejsou naprosto žádnou vyjímkou, výrobci jimi informují piloty a techniky standartně a često kolikrát za rok. Místo toho plánovali dál vyrábět vadný stroj a "něco s tím udělat" až v roce 2021! (a do té doby mlčet)
Odpovědět3 0